Gaia

Seitsenmetrinen maapallo saapuu Helsingin tuomiokirkkoon lokakuussa 2024

Brittitaiteilija Luke Jerramin maailmankuulu Gaia-maapallo saapuu ensimmäistä kertaa Helsinkiin syksyllä 2024. Taideteos kutsuu vierailijoita keskusteluun luomakunnan tulevaisuudesta koko lokakuun ajan. Halkaisijaltaan seitsenmetrinen Gaia-pallo perustuu yksityiskohtaisiin NASA:n Maan pinnasta ottamiin kuviin. Gaia tarjoaa mahdollisuuden nähdä planeettamme kolmiulotteisesti ja vaikuttavassa mittakaavassa: 1 cm taideteoksessa vastaa todellisuudessa 18 kilometriä maan pinnalla. Teoksen ympärillä Tuomiokirkossa soi BAFTA-palkitun säveltäjä Dan Jonesin luoma tilaääni, joka täydentää kokonaisuutta.

Useasti palkittu brittiläinen taiteilija Luke Jerram on tunnettu ainutlaatuisista veistoksista, installaatioista ja elävän taiteen esityksistään. Hänet tunnetaan erityisesti suurikokoisista julkisista taideteoksistaan, jotka ovat innostaneet ja inspiroineet ihmisiä ympäri maailman. Jerramin teoksia on ollut esillä yli 800 näyttelyssä yli 50 maassa.

Maailmaa kiertäneen Gaia-maapallon äärelle Helsingin tuomiokirkkoon kutsutaan muiden vierailijoiden lisäksi erityisesti koululais- ja opiskelijaryhmiä. Tuomiokirkko on omistettu lokakuun ajaksi Gaian käyttöön siten, että kirkkosalin tilaisuudet siirretään messuja lukuun ottamatta Kryptaan.

Gaia on osa Kestävä tulevaisuus -tapahtumaa

Helsingin tuomiokirkossa esillä oleva Gaia-pallo on osa Kestävä tulevaisuus -tapahtumaa, jonka keskeisiä teemoja ovat luomakunnan tulevaisuus, sosiaalinen oikeudenmukaisuus, globaali vastuu sekä rauhantyö. YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin nivoutuvia aiheita käsitellään taiteen, musiikin ja asiantuntijaluentojen keinoin.

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan yhteistyökumppaneita Kestävä tulevaisuus -tapahtumassa ovat muun muassa Ilmakehätieteiden keskus INAR (Helsingin yliopisto) ja Kirkkohallitus.

Kirkkoherra Marja Heltelä toivoo Gaian virittävän ajatuksia yhteisen maapallon vaalimisesta ja huolehtimisesta sekä innostavan jakamaan niitä yhdessä muiden kanssa.

– Toivotamme kaupunkilaiset ja vierailijat tervetulleeksi Tuomiokirkkoon kokemaan näyttävän taideteoksen, nauttimaan musiikista sekä osallistumaan keskusteluun luomakunnan tulevaisuudesta, Heltelä toteaa.

Lisätiedot: Anni Roiha, palvelupäällikkö (turistityö ja näyttelyt), p. 050 442 0050, anni.roiha@evl.fi