Tilat

Tuomiokirkon kokonaisuuteen kuuluu Tuomiokirkon lisäksi sivupaviljongit Tapuli ja Kappeli sekä kirkon alakerrassa oleva Krypta.

Kirkkosali

Tuomiokirkon kirkkosalissa on istumapaikat 1300 henkilölle. Kirkkosalissa järjestetään seurakunnan tilaisuuksia viikon jokaisena päivänä. Lisäksi Tuomiokirkossa vietetään mm. ekumeenista itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalvelusta ja valtiopäivien avajais- ja päättäjäisjumalanpalveluksia.

Esteetön kulku kirkkosaliin tapahtuu hissillä Kryptan kautta, Kirkkokatu 18. Kirkon suntiot tavoittaa numerosta 09 2340 6120.

Seurakuntalaiset voivat varata kirkkosalin kastetilaisuuteen, vihkimiseen tai hautaansiunaamiseen.

Kirkkoon kuulumattomien hautaansiunaamisessa, vihkimisessä ja avioliiton siunaamisessa veloitetaan tilan käyttömaksu. Tilan käyttömaksu on arkisin 360€, viikonloppuisin ja arkipyhinä 570€.

Tuomiokirkon kirkkosalin yksityiskohdista voit lukea lisää Mihin uskomme -osiosta

Krypta

Kryptaksi kutsutaan kirkon alla olevaa holvistoa. Tuomiokirkon krypta rakennettiin alun perin kirkon kellariksi, jossa sijaitsivat kirkon lämmityslaitteet ja halkovarastot. Maalattiainen kellari oli tyhjillään yli sata vuotta.

Krypta remontoitiin vuosina 1972–73 arkkitehti Tarja-Salmio Toiviaisen suunnitelmien mukaan ja otettiin sen jälkeen käyttöön seurakunnan toimintaa varten. Kryptaa kunnostettiin lisää vuosina 1996–1998 Tuomiokirkon laajan korjauksen aikana. Sinne hankittiin myös uusi alttarilaite ja taiteilija Carolus Enckellin maalaama alttarimaalaus sekä kirkkotekstiilit, jotka on suunnitellut tekstiilitaiteilija Päikki Priha.

Nykyään krypta toimii seurakunnan hartaus- ja kokoontumispaikkana, ja siellä järjestetään myös konsertteja, näyttelyitä ja muita tilaisuuksia.

Kryptaan pääsee Kirkkokatu 18:sta tai hissillä kirkkosalista. Krypta on talvella avoinna seurakuntatilaisuuksien yhteydessä.

Kappeli

Tuomiokirkon kappeli on Senaatintorilta nousevien portaiden oikealla puolella olevassa paviljongissa. Kappelissa järjestetään kasteita ja vihkimisiä, messuja, nuorten messuja, hartaustilaisuuksia ja muita toimituksia. Saliin mahtuu noin 70 henkeä.

Tila on esteellinen ja sinne noustaan useammat portaat.

Seurakuntalaiset voivat varata kappelin kastetilaisuuteen tai vihkimiseen. Hautaan siunaamisia ei kappelissa voi suorittaa.

Kirkkoon kuulumattomien vihkimisessä ja avioliiton siunaamisessa veloitetaan tilan käyttömaksu. Tilan käyttömaksu on arkisin 360€, viikonloppuisin ja arkipyhinä 570€.

Kappelin alasali

Tuomiokirkon kappelin alasalissa kokoontuu pienryhmiä. Se toimii myös kokoustilana. Alasalin aloitusvuokra on 100€ ja se kattaa ensimmäiset 4 h. Tämän ylittävältä ajalta vuokra on 35€ / alkava tunti. Hinnat sisältävät 24% alv.

Tila on esteellinen ja sinne noustaan useammat portaat.

Tilan voi varata kirkkoherranvirastosta p. 09 2340 6100 tai sähköpostitse tilavaraukset.tuomiokirkkosrk@evl.fi

Kellotapuli

Tuomiokirkon kellotapuli on Senaatintorilta katsottuna vasemmanpuoleinen paviljonki.

Kellotapuli on varattavissa vuosittain syys-huhtikuussa. Tilaan mahtuu 20 henkilöä. Tilassa on nostolaite. Aloitusvuokra on 150€ ja se kattaa ensimmäiset 4 h. Tämän ylittävältä ajalta vuokra on 35€ / alkava tunti. Hinnat sisältävät 24% alv.

Toimituksiin liittyvien kahvitusten (kaste, häät, konfirmaatio, hautajaiset) järjestäminen on ilmaista Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan jäsenille ensimmäisten 6 tunnin ajalta. Mahdollinen tämän ylittävä aika maksaa 35€ / alkava tunti.