Kestävä tulevaisuus: Haydnin Luominen Helsingin tuomiokirkossa

Kalenteri ja kellosymboli27.10.2024 klo 18:00 - 20:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliHelsingin tuomiokirkko, Unioninkatu 29, 00170 Helsinki

Kestävä tulevaisuus: Haydnin Luominen Helsingin tuomiokirkossa su 27.10. klo 18

Tuomiokirkon Kamarikuoro Viva Vox
Tuomiokirkon kamariorkesteri
Solisteina Helianna Herkkola, Jussi Salonen ja Luke Terence Scott

johtaa Inka Kinnunen

Liput alk. 15 € Lippupisteestä.

Luominen (Die Schöpfung) on Joseph Haydnin vuosina 1797–98 säveltämä suurteos orkesterille, kuorolle ja solisteille. Teos kestää 1 h 45 min, ja sen kahdessa ensimmäisessä osassa kuvaillaan luomisen kuutta päivää. Kolmannessa osassa ollaan Adamin ja Evan kanssa paratiisissa. Teoksen teksti pohjautuu Raamatun luomiskertomukseen ja psalmeihin sekä John Miltonin teokseen Kadotettu paratiisi. Solistit ovat kahdessa ensimmäisessä osassa enkeleitä (Gabriel, Uriel ja Rafael), jotka kertovat luomisesta ja kommentoivat sitä. Viimeisessä osassa sopraano- ja bassosolistit vaihtuvat Eevaksi ja Adamiksi. Kuoro-osuudet ovat yleensä juhlallisia ja ylistäviä, sijoittuen usein kunkin luomispäivän loppuun. Haydn oli saanut inspiraationsa Händelin oratorioista, joten kuoro-osuuksissa on samantyyppistä monumentaalisuutta kuin esim. Messiaan tutussa Halleluja-kuorossa.

Teoksesta esitetään Joe Hickmanin sovittama kamariorkesteriversio, jossa orkesteri on hieman alkuperäistä orkesteria pienempi, mutta jossa on jousiston lisäksi puhaltajia, cembalo ja patarummut värittämässä kerrontaa. Koko teos alkaa orkesterin kuvauksella kaaoksesta, joka muuttuu luomisen alkaessa järjestykseksi. Orkesteri kuvailee soitollaan valoa, maata ja taivasta, aurinkoa ja kuuta, kasveja, eri eläimiä, ihmisen luomista ja lopuksi onnellista paratiisia. Teos esitetään saksan kielellä, jolle Haydn sen alun perin sävelsi. Yleisö pääsee seuraamaan Erkki Pullisen laatimaa suomenkielistä käännöstekstiä.

Teoksessa on paljon leikkisyyttä ja huumoria, nerokasta musiikillista sävelmaalailua, juhlavuutta ja valoisuutta. Vaikka kauniit aariat ovat välillä pitkiä, on kokonaisuus kuitenkin vaihteleva, ja sen tutussa tarinassa on helppo pysyä mukana. Erityiseksi tämän esityksen tekee se, että se esitetään Luke Jerramin Gaia-maapalloteoksen alla.

Kuorona on Kamarikuoro Viva Vox ja orkesterina Tuomiokirkon kamariorkesteri, joka on koottu ammattilaisista ja Sibelius-Akatemian opiskelijoista. Solisteina laulavat Helianna Herkkola, Jussi Salonen ja Luke Terence Scott. Teoksen johtaa Viva Voxin taiteellinen johtaja ja tuomiokirkkoseurakunnan johtava kirkkomuusikko Inka Kinnunen.

Kestävä tulevaisuus on lokakuussa 2024 Helsingin tuomiokirkossa vietettävä tapahtumakuukausi, jonka keskeisiä teemoja ovat luomakunnan tulevaisuus, sosiaalinen oikeudenmukaisuus, globaali vastuu sekä rauhantyö. YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin nivoutuvia aiheita käsitellään muun muassa musiikin ja dialogisarjan keinoin. Myös jumalanpalvelus- ja hartauselämä nostaa kestävän tulevaisuuden teemat lokakuussa keskiöön. Kestävä tulevaisuus -kuukauden tapahtumat kokoavat ihmiset yhteen brittitaiteilija Luke Jerramin halkaisijaltaan seitsenmetrisen Gaia-maapallon alle.

Tuomiokirkon krypta (avoinna kesä-elokuussa ma-la 10-17, su 11-17) Kirkkokatu 18, 00170 Helsinki